Barnlek 2005

DAGBOK ÖVER RESAN TILL BARNLEK 2005 I FINLAND.
Bilder från resan finns i vårt bildgalleri.

Tisdag 28/6
Kl 11.45 börjar avfärden i från Sandviken, vi var mycket upp spelta att få åka på denna resa. Efter ca en 1½ timme så var det dax för vår första fika och toa paus.
Vi kom fram till Stockholm i rusningstrafiken med sex fnissiga förväntasfulla tjejer det var inte lätt pust (från ledarna), det blev glass i färjekön medans vi väntade. Vilken fin hytt, här kommer vi att trivas. Efter att vi hade kommit i ordning i hytten så var det dax för middag det var mos med köttbullar mums vad gott, sen blev det shopping för hela slanten. När vi promenerade på däck så fick vi syn på en sak genom om ett fönster. Det var ett helt pool landskap, jippy vad roligt, det var bara att hämta våra badgrejor för ett besök. Det var helt toppen.
Efter den här första dagen så var vi rejält trötta.

Onsdag 29/6
Vi sov gott hela natten. Frukost serverades kl 8 på båten, det fanns hur mycket som helst att välja på. Sen så var det bara att packa ihop och gå till bilen, när vi väl hade kommit av båten så möttes vi av ett regnigt Helsingfors. Våran tolk har lärt oss det viktigaste ordet på finska karku = godis.
Efter ett lunchstopp så var vi framme i Willmanstrand. Vi blev inkvarterade på en skola 2 km utanför staden, vi delade skolsal med Rillen (ett folkdanslag från Gävle). Sen så blev det middag, öppningscermoni, fest med uppvisningar, disco efter det så var det sängen som gällde.

Torsdag 30/6
Frukost kl 8. Idag så åkte vi på utflykt till en lantgård, där fanns det hästar, får, höns och en kanin som vi klappade. Vi åt matsäck och tävlade i olika grenar som paint ball m.m. På eftermiddagen övade vi vårat dansprogram. Kvällen blev fylld av olika danser.

Fredag 1/7
Efter frukosten åkte vi in till stan och gick i affärer. På eftermiddagen så roade vi oss med jonglering, balanskonst, det var svårt men kul. Kvällen tillbringade vi på våran skola och tog det lungt eftersom dagen D närmade sig med stormsteg.

Lördag 2/7
Efter frukosten så blev den stora general repetitionen med alla medverkande länder. Vädret är det allra bästa soligt med lätt bris. Det blir mycket väntande i mellan, så det blev lite jobbigt. Efter det så blev det lunch, sedan så åkte vi till våran skola och förberedde oss medtalt och klädde om till våra fin kläder. Kl 15.30 så samlades vi på torget i Willmanstrand för att en halvtimme senare tåga in i den längsta parad vi någonsin sett.
Tåget gick genom staden till arenan där uppvisningen skulle ske. Gatorna var kantade av vinkande, applåderande människor som tittade på oss, det var även folk på balkonger och i fönstren, detta var väldigt maffigt. När vi kom in på arenan fylldes luften av musik och applåder.
Musiken spelade upp och Sverige skulle inleda med sin uppvisning, det gisk suveränt, allt klaffade. Efter oss kom de andra ländernas uppvisningar, hela programmet avslutades med en stor slängrumpa av alla lagen när vi dansade ut.
Vi var så duktiga att dansa så våra ledare tyckte att vi skulle ha varsin glass. På avslutningsfesten fick vi lära oss att dansa både rysak och danska danser. Efter en lång dag så blev det kväller.

Söndag 3/4
Efter en god natt sömn, så var hemresan kommen. Dusch, frukost, packning var det som gällde innan vi åkte. Stannar till vid stranden i Willmanstrand där man årligen bygger ett stort sandslott, i år var temat tydligen Afrikas djungler, för man kunde se alla djuren i sanden som lever där. Det var helt fantastiskt att se detta.
Efter vägen stannade vi vid en liten sjö för att bada, det var kallt men uppfriskande. Ombord på färjan letade vi upp våran hytt sen så ville vi handla lite i de alla affärer som fanns på båten. Det vankades köttbullar och mos även denna gång till middag, men eftersom det vargott så spelade det ingen roll.
Sen blev det polbad och sängen.

Måndag 4/7
När vi vaknade så var vi i Stockholms skärgård, efter frukosten så packade vi och gick till bilen. Vi tankade efter att vi hade kört av färjan. I Uppsala så stannade vi och tittade på domkyrkan och åt lunch på MC Donalds. Sista biten att åka blev lite jobbigt, för nu längtade alla hem. Väl hemma i Sandviken stod föräldrar och väntade med öppna famnar, skönt med mammakramar.

Tack och hej för denna gång.